Opgaven lød: Vi skal ha’ solgt et større stykke jord, der ligger lige ned til Ring Sø i Brædstrup. Dét der gør projektet lidt specielt er, at en væsentlig del af opvarmningen skal komme via verdens 3. største solvarmeanlæg. Spændende, ik?! Den direct mail, som det resulterede i, skulle appellere og “kroge” udvalgte developere, investorer og bygherrer. Ramme dem lige i hjertekulen, – forundre og engagere dem til trods for, at der er tale om cool cash og risikovillighed.

Den fascination, jeg selv havde for projektet og alle potentialerne – lige fra energivinklen til arkitekturen og beboernes profil –  prøvede jeg derfor i ord og billeder, at ta’ dem med en tur ind i:

De helt konkrete facts, de astronomiske data omkring solen – og dens svimlende betydning for liv på jorden. Dernæst “trak jeg dem” med en kort tur ind i deres kunders virkelighed. En ultrakort beskrivelse “af virkeligheden” – sådan som målgruppen ser den. Og da særligt disse – de “politiske forbrugere”. Mennesker, der eks. vælger ud fra en langt mere energibevidst – Co2 – samvittighed. Forbrugere der værdsætter de rolige og enkle forhold “på landet” – og som vil vælge en bolig- og energiform, der er langt mere i balance, hvis det er muligt at vælge en sådan.

Disse forhold beskrives i en ligefrem skåret – helt – ind – til – benet – stil og tone. Selv typografien er tilsat menneskelighed = en uformel skriveskrift suppleret af polaroidindrammede fotos. En del af opgaven var også at lokalisere, præcis hvilke personer blandt modtagerne af mailen – der havde kompetence til at sige “YES, her er virkelig noget interessant. Vi skal ha’ aftalt et møde med dem!”

Modtagerne – de 60 største og mest finasielt aktive beslutningstagere = developere, investorer og bygherrer i Danmark – som det glade budskab skulle lande hos – har ikke sjældent en fru “Gate-keeper”. Hun skulle derfor gerne vælge at aflevere brevet direkte til “chefen, uden først at åbne og vurdere på, om dét var noget chefen skulle plages med.

I den gode sags tjeneste blev samtlige godt 60 udsendelser derfor gjort mere personlige ved, at poste dem i en god, gammeldags brun A4 kuvert – og i sirlig håndskrift forsynet med først og fremest modtagerens navn “til Hans Jacobsgaard”, dernæst virksomhedens ditto og adresse. Sluttelig kørt uden om enhver frankeringsmaskine – og istedet forsynet med et frimærke.

Det lykkedes at trænge ind til 2 af de helt store aktører på markedet. At dét så løb ud i sandet skyldes, nå ja – politik.

Opgaven indebar:
Udvikling af idéen, metode og medievalg, vinkling og tekst, fotos, plus lokalisering og kontrolopkald for at fastslå, at de respektive modtagere rent faktisk stadig hedder “sådan og sådan”, og at “han nu også har sin daglige gang i eks. Ørestadafdelingen og ikke i Ålborgafdelingen”. Produktion og levering.

Tilbage til forsiden